Välkommen till RSB - Radiostyrda Bilar.
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 40 av 133
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Hej RC-kamrater!

    NVC#5

    Tävlingen går hos MK-Eskil på matta inomhus.

    Nyhet är att vi kommer köra en Plastic Fantastic-klass. Mer info finner ni i reglerna nedanför eller i våran facebookgrupp "Nordic Vintage RC".

    NVC´s officiella facebooksida: https://www.facebook.com/nordicvinta...lenge/?fref=ts

    Nordic Vintage RC: https://www.facebook.com/groups/9756...02338/?fref=ts

    Klasser/dag, för att det ska bli lättare med olika körstilar så har vi kommit fram till att man kör 2WD en dag och 4WD en annan dag. Så för att få en så jämn deltagarfördelning som möjligt över de två dagarna så har vi bestämt följande:

    Lördag: 4WD, 4WD Classic samt DT02.
    Söndag: 2WD, 2WD Classic

    Regler:
    Reglerna är det bra att ni håller koll på så det inte blir några missförstånd. En del förändringar har gjorts. All denna info finner ni i nästa inlägg här i tråden.

    Kom med era tips och tricks i denna tråden för att göra NVC#5 till det bästa och största NVC hittills.

    MVH Tomas

    Anmälan för NVC#5 är nu öppen!!!


    Länk: http://www.myrcm.ch/myrcm/main?pLa=e...d%5BE%5D=24709

    Direktlänk: https://www.myrcm.ch/myrcm/main?hId%...D=24709&pLa=en

    Eller om det strular: klicka fliken "kommande tävlingar", skriv in Nordic Vintage Challenge i sökrutan så kommer tävlingen upp. Längst till höger finner ni då "registrering",

    Game on!

    Gynna våra sponsorer!

    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Vi har jobbat lite med reglementet och framförallt för att få mer intresse för classic. Här följer en motivering till vad vi har gjort och varför, följ länken i texten för att läsa reglementet. I framtiden kommer kompletta listor på exakt varenda bil ni kan välja att köpa och köra med beroende på vilken klass ni vill ställa upp i.

    Läs allt noga tack.

    På norska. Tack Svein Harald och David Hauer för allt jobb ni gör för oss med det praktiska.

    Hei alle sammen!

    Takk for et fantastisk morsomt og hyggelig NVC #4, og spesielt flott å se så mange nye fjes - hele 10 stk! :-) Fortsett å spre det glade budskap og få med enda flere!

    Vi mener selv at vi har verdens beste regelverk for vintage RC racing. Det har vært noen justeringer underveis, og vi synes nå at vi har fått til en fin "mellomting":
    -Det er nok fart i bilene til at de er utfordrende å kjøre, og det ser heftig ut
    -Det er likevel ikke for mye power, slik at vintage drivverk overlever
    -Vi har et børstet og et børsteløst alternativ
    -Det er en fin blanding mellom "just for fun" og "racing"
    -Det er god deltakelse og god variasjon av merker og typer av biler
    -De nye dekkreglene har fungert perfekt: Varer mye lengre. Ingen dekksmøring eller brake cleaner. Bilene fungerer fint med dem. Nesten like gode rundetider.

    Men vi så to områder som trengte en justering:
    2WD Classic og 4WD Classic

    2WD Classic:
    -Med re-release (synd den var limited!) av RC10 "Classic", så er dette en bankers vinnerbil i denne klassen. Men vi har sett at den er litt for god. En Tomahawk eller Fox er sjanseløs mot en RC10, som må kunne sies å ha vært langt forut for sin tid! Ikke rart den vant så mye back in the day.
    -Å skille ut RC10'ene kan vi ikke gjøre, det er for få biler/deltakere til det.
    -Så løsningen ble å heve årstallet fra 1985 til 1987, da slipper vi inn flere ikoniske biler som også vil kunne gi RC10'en en real fight! Og da fremfor alt Kyosho Ultima (med litt mods).
    Eksempler på andre tillatte biler er Tamiya Striker, Tamiya Sonic Fighter (vant VONats i år), og SG Coyote 2WD.
    -Noen vil nå tenke at det blir unfair da en Ultima er mye bedre enn en Scorpion eller Tomahawk. Jo, det stemmer. Men en Scorpion vil uansett ikke kunne slå en RC10 Classic (med samme nivå på førerne). De som deltar med en Scorpion eller Tomahawk vil i de alle fleste tilfeller gjøre dette "just for fun".

    4WD Classic:
    -Her har det vært farlig lav deltakelse hele tiden, og vi tror mye av det skyldes mangel på alternativer.
    -Med grensen hevet til 1987 slipper vi inn flere kule biler som med litt modifisering kan gi en god Hotshot "a good run for it's money"! :-) Og den største utfordreren vil nok bli ikonet Schumacher CAT XLS. Denne kan forbedres med deler fra ProCAT og BossCAT. Og så har vi Tamiya Avante da - som finnes som re-release! Denne burde også med litt finpuss greit kunne hamle opp med en stakkars Hotshot!
    - Vi har også sluppet inn f.eks. SG Coyote 4WD og Yankee Elektra. Neppe noen vinnerbiler, men kanskje det vil gi et større startfelt og mer variasjon.
    -Det finnes mange kule vintage 4WD biler, men til nå har de aller fleste måttet kjøre i 4WD - og vært sjanseløse der mot sine mye mer moderne søsken.

    Vi understreker at disse endringene er gjort med den hensikt å styrke Classic klassene. Det er bedre at biler som ingen har valgt å bruke i 2WD og 4WD nå heller kan komme til livets rett i Classic klassene.

    Les de nye reglene (ver 9) NØYE! http://www.ymr.no/nvc/rules.htm

    Det er gjort noen andre småjusteringer og korrigeringer, så les gjerne gjennom alt fra A til Å.

    Legg også merke til den nye "Plastic Fantastic" klassen.

    Glem nå ikke at nivået på de som kjører også har mye å si her, og det er stor variasjon. Så man må ikke se seg blind på selve bilen. Og det er veldig forskjellige mål og ambisjoner på de som deltar, men alle sammen skal vi kunne ha det skikkelig moro! :-)

    Gjorde en liten analyse på rundetider fra NVC #4 (dette er tider med samme sjåfør, så det er et mer riktig sammenligningsgrunnlag):
    2WD Classic: 13.7 (RC10 Classic)
    4WD Classic: 13.1 (Hotshot)
    2WD: 13.5 (Dyna Storm)
    4WD: 12.8 (Top Force)

    Slik så det ut på NVC #3:
    2WD Classic: 14.3
    4WD Classic: 14.4 (14.6)
    2WD: 13.8
    4WD: 13.0

    Festet er mindre nå med pigger vs slicks med smøring, noe som ser ut til å favorisere 4WD bilene mer. I forrige NVC var RC10 Classic raskere enn Hotshot, mens nå er det snudd. Den er til og med raskere enn 2WD - helt utrolig! Oppsett av bilen virker også å ha merkbart mer å si nå med de nye dekkereglene, så vær nøye med å teste med ulike stempel, demperolje, fjærer, droop osv. Så kunnskap om å sette opp bilen, og det å ta seg tid til å forske på oppsett har også veldig mye å si.

    Ta kontakt på PM om du lurer på noe!

    Ses i mars på NVC #5 - get your cars ready! :-)
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 253
    Omdömen & Betyg
    41 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Yihaaa!

    Jag kommer minst att delta följande klasser:
    2WD Classic: Tamiya Fast Attack Vehicle
    Plastic Fantastic: Tamiya Holiday Buggy


  4. #4

    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    1 316
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Jag kommer köra 4wd och 4wd classic.ska även försöka få med 2st nya deltagare till.
    Schumacher k2. sökes vintage kyosho lazer

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Erik Andersson, får du med två nya blir jag överlycklig!

    Min bror ska köra 4WD har han bestämt.
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    1 316
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Ska göra mitt bästa.Blir det ändring i reglerna angående motorer däck?Bygger på en lazer nu.
    Schumacher k2. sökes vintage kyosho lazer

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Nej inget förändras med med elektronik eller däck i någon klass. Så det är bara köra på.
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Gnarp
    Inlägg
    180
    Omdömen & Betyg
    5 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Jag tänker också delta i 2WD Classic med en vidareutvecklade Novafox och i Plastic Fantastic. Ska även försöka få med en vänn i Plastic Fantastic klassen
    Join the pack: Nordic Vintage Challenge!
    Hans Van Den Broeck, 1976, Gnarp
    Tamiya Novafox - Tamiya Mad Bull - Tamiya DT-02 Werewolf Rover - Nikko Super Fox - Kyosho RB6 - Hirobo Zerda Midmotor

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    94
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Det vore bra om man fick veta regeländringarna så fort som möjligt. Har precis börjat sätta ihop bilar i tre klasser så man vill ju gärna veta att det är ok att köra eller inte!
    Nordic Vintage Challenge
    John Tyndal, 1977, Ekerö
    JRX2 - Top Force - RC10 - Zerda - Optima - Triumph - DEX210 mfl

  10. #10

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Ingen fare John, det blir en "relaxing" og ikke innskrenkning av reglene - så bare skru videre. Full info kommer innen et par dager. Fantastisk at enda fler kommer!

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 970
    Omdömen & Betyg
    3 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Inför NVC #5

    Bilen jag satsar mest på är Turbo Optima Mid Special C34

    Sedan kommer såklart Plastic Fantastic med en Sand Rover

    Om jag kör 4WD classic och 2WD classic återstår att se. I år bestämde jag mig 1 v innan race, får se hur det blir om ca: 5 mån.

    Niklas
    Niklas - Mr. Orange även kallad Optimaniac,
    Turbo Optima Mid Special NVC spec., Optima 2016, Ultima NVC spec., Losi XX
    NVC - Nordic Vintage Challange

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Hejsan, jag vill att ni alla tar en titt på de nya reglerna. info ligger inklistrade i inlägg två i den här tråden. Tack för visat intresse.
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 970
    Omdömen & Betyg
    3 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Nya reglerna öppnar för en del nytt i calssic.

    Gjorde en dykning i mitt Kyosho referens bibliotek med kataloger från 1982 fram tills idag. Valde 1985-1988 som fokus på Kyosho bilar som fanns då.

    1985:

    Progress
    Galopp

    1986

    Galopp Mk II
    Optima
    Turbo Scorpio

    1987

    Ultima
    Rocky

    1988

    Shadow
    Optima Pro
    Optima MID (vit)
    Turbo Optima MID (gul & blå)
    Turbo Rocky

    Sedan vid en enkel sökning fick jag upp följande om Optima MID att den kom 1987, och att Optima kom 1983. Jag tror nog mer på huvudkatalogerna här fast sent 1987 så kom nog den korta miden. Så om någon undrar är det detta jag har fått fram just nu. Sedan finns inte Optima MID med i reglerna, alltså är den inte körbar i classic. Vi som gillar MID får köra 4WD klassen.




    Niklas - Mr. Orange även kallad Optimaniac,
    Turbo Optima Mid Special NVC spec., Optima 2016, Ultima NVC spec., Losi XX
    NVC - Nordic Vintage Challange

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Niklas, varför listar du bilar som kom 1988? Detta kan skapa förvirring tror jag.
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 970
    Omdömen & Betyg
    3 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Med tanke på att man oftast svävar iväg med bilar och options. Så jag la in det för att förhoppningsvis stoppa spekulationer och funderningar. Om du ser vad jag har skrivit också.
    Niklas - Mr. Orange även kallad Optimaniac,
    Turbo Optima Mid Special NVC spec., Optima 2016, Ultima NVC spec., Losi XX
    NVC - Nordic Vintage Challange

  16. #16

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Vi skal lage en "NVC Menu" i tillegg - med liste over alle tillatte biler, så er det lettere for alle å se hva de kan "bestille" :D

    Med litt mer info også:
    -delenr
    -rere
    -byggetråder
    -tips
    osv

    Alle må bidra her

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Omdömen & Betyg
    10 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Jag skulle vilja ha en förklaring hur herrarna tänkte när ni godkände CAT XL och XLS i 4WD Classic och inte Optima MID! Om ni godkänt CAT XL och den korta Optima MID:n som båda kördes på VM87 hade jag förstått er, men nu förstår jag ingenting.

    Hälsningar
    Lasse Wærn
    Göteborg
    Alltid intresserad att köpa Scorpion och Tomahawk om priset är rätt!

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 152
    Omdömen & Betyg
    2 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Schumacher cat kom ut i början på -86

    optima mids första apperance kom romsey -87 men bilen kom med i katalogen -88

    det var då vinter när jag fick mitt ex

    så egentligen är inte inklassningen helt fel ......men det är bara min åsikt

    mvh isobarik

  19. #19

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Som nevnt så ønsker vi ingen åpen regeldiskusjon her. Det har lett for å bli mye støy.

    De som har spørsmål eller kommentarer til de nye reglene er velkommen til å gjøre det på PM.

    Vennligst respektér dette, takk!
    Bli med på Nordic Vintage Challenge!
    Svein Harald Ytternes, 1969, Oslo
    Hotshot Evo | Ttech Pred XRS | Team Losi XX | RC10 Classic | Buford T. Justice Holiday Buggy

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    94
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Såg att man behöver licens för att köra NVC. Är medlem i en klubb men har letat på deras hemsida och sbf sida och inte hittat något. Hur svårt kan det vara det är 2015!?! Hjälp!

    Sedan kan man ju undra varför man ska vara med i sbf för att köra leksaksbil? Jag har redan en försäkring.

  21. #21

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Ja tyvärr John och ni andra så krävs det en licens, jag kan också tycka det är lite fånigt. Men klubben är SBF-ansluten och då är det deras regler som gäller. Om vi vänder på steken och jag anordnar ett race utanför klubben på egen hand så begår alla med licens ett avtalsbrott och kan bli förbundsbestraffade om det skulle komma fram att de kört blackrace.

    En nationell licens kostar ca 400:- och det får väl anses som ett nödvändigt ont. Tyvärr.

    Kommer det nån som inte kört tidigare så kan hen lösa en u-licens på plats.

    Edit: fel av mig, ni kan inte längre bli förbundsbestraffade om ni kör en icke sbf sanktionerad tävling.
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  22. #22

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Vet ikke om det er det samme i Sverige, men i Norge må man også være medlem av en klubb (for å løse lisens).

    Om det er sånn - så kanskje dere kan melde dere inn i MK Eskil - as a measure of good will

    For norske - bare ta kontakt med meg - jeg er formann i Oslo Modellbillubb, samt sitter i seksjonsstyret i Motorsportforbundet. Så kan hjelpe med både klubbmedlemsskap og lisens. Forøvrig god info her: www.radiostyrtbilsport.no
    Bli med på Nordic Vintage Challenge!
    Svein Harald Ytternes, 1969, Oslo
    Hotshot Evo | Ttech Pred XRS | Team Losi XX | RC10 Classic | Buford T. Justice Holiday Buggy

  23. #23

    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    94
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Jag hittade till slut en länk på klubbens hemsida... Så det löser sig!
    Nordic Vintage Challenge
    John Tyndal, 1977, Ekerö
    JRX2 - Top Force - RC10 - Zerda - Optima - Triumph - DEX210 mfl

  24. #24

    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    2 033
    Omdömen & Betyg
    8 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Ultima i classic? Nej det är ett toppmodernt chassi och anser det nästan som en förolämpning..😳 Jag vill spöa Assar! 😀
    Tony Johansson 1972 Västervik. Join the fun! Klicka på länken nedan för info om nästa Nordic vintage challenge!
    http://rsb.se/arena/showthread.php?9...-MK-Eskil-2015

  25. #25

    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    94
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Citat Ursprungligen postat av Twister Visa inlägg
    Ultima i classic? Nej det är ett toppmodernt chassi och anser det nästan som en förolämpning.. Jag vill spöa Assar! 
    Ultimor har ju spöat Assar förr, man måste bara bygga om bilen först!



    Nordic Vintage Challenge
    John Tyndal, 1977, Ekerö
    JRX2 - Top Force - RC10 - Zerda - Optima - Triumph - DEX210 mfl

  26. #26

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Joel Johnson's 87'Worlds Ultima er nice altså!

    Likner mye på en Ultima Pro

    Kult når de fikser opp historiske biler - Joel fikk bilen tilbake komplett.

    Var en i UK som gjorde det samme med Boots sin Egress...
    Bli med på Nordic Vintage Challenge!
    Svein Harald Ytternes, 1969, Oslo
    Hotshot Evo | Ttech Pred XRS | Team Losi XX | RC10 Classic | Buford T. Justice Holiday Buggy

  27. #27

    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    2 033
    Omdömen & Betyg
    8 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Ja JohnT det där vill vi se mer av
    Tony Johansson 1972 Västervik. Join the fun! Klicka på länken nedan för info om nästa Nordic vintage challenge!
    http://rsb.se/arena/showthread.php?9...-MK-Eskil-2015

  28. #28

    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Omdömen & Betyg
    10 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    I dag har jag jagat Tomas för att få ett datum och det har jag fått! Anledningen är att i dag kan man boka rum på Elit hotell med 50% rabatt om man bokar 2 nätter. OBS, det är bara i dag man kan boka med 50% rabatt


    11-13 Mars 2016 blir nästa NVC
    Hälsningar
    Lasse Wærn
    Göteborg
    Alltid intresserad att köpa Scorpion och Tomahawk om priset är rätt!

  29. #29

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Kjempebra! Mer penger til god drikke!

    Jeg fikk min "reisesøknad" sporenstreks innvilget!

  30. #30

    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Gnarp
    Inlägg
    180
    Omdömen & Betyg
    5 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Nice! Har bokat in mig på hotellet
    Join the pack: Nordic Vintage Challenge!
    Hans Van Den Broeck, 1976, Gnarp
    Tamiya Novafox - Tamiya Mad Bull - Tamiya DT-02 Werewolf Rover - Nikko Super Fox - Kyosho RB6 - Hirobo Zerda Midmotor

  31. #31

    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    2 033
    Omdömen & Betyg
    8 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Om jag har förstått det rätt så är Kyosho Ultima från 1987 godkänd för Classic och senare versioner så som -turbo pro och andra klassas i vanlig 2wd? Jag behöver ju en bil till 2wd och har ett pro chassie som ligger och skräpar. Så det blir en ratracer av överblivna delar.
    Tony Johansson 1972 Västervik. Join the fun! Klicka på länken nedan för info om nästa Nordic vintage challenge!
    http://rsb.se/arena/showthread.php?9...-MK-Eskil-2015

  32. #32

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Yes Tony!

  33. #33

    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    94
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Jag funderar på att köra en Ultima Turbo med pro inspirerat chassie i Classic, funkar inte det??? Det var ju det som var ju det Joel Johnson körde 87!
    Nordic Vintage Challenge
    John Tyndal, 1977, Ekerö
    JRX2 - Top Force - RC10 - Zerda - Optima - Triumph - DEX210 mfl

  34. #34

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Hej John.
    Vi har sagt att prototyper på sista året inte kommer vara godkända.

    Vill man köra en prototyp som kom tidigare så är det inga problem.

    Anledningen är den att de bitar som sitter i en Joel Johnson bil är nästintill en ultima turbo och då blir glappet för långt. Jag hoppas du förstår problematiken.

    Och då kanske någon undrar varför NIX91 får vara med i 2WD? Den kom som prototyp 91. Det hann rinna en del vatten under broarna efter den bilen då ex en Losi XX är överlägsen den och kommersiellt tillgänglig.
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  35. #35

    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    94
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Hejsan Tomas,
    Jag trodde anledningen till att ni ändrade till -87 i classic vara att RC10 skulle få lite konkurrens, nu blir det ju inte så!
    Man får alltså inte modda en Ultima mk1 men det är ok att bygga en helt egen bil med nytt chassi anno 2015? Låter hel snurrigt!
    Missförstå mig inte, jag uppskattar verkligen NVC, men det är lite förvirrat vad man får köra eller inte.

    För egen del har jag inga problem att lägga tillbaka Ultima delarna i sparas lådan och äntligen bygga min RC10 classic istället, men det hade varit roligare att köra något annat än en RC10 i Classic 2wd... Hela grejen med NVC är ju mångfalden med alla roliga gamla bilar!

    Citat Ursprungligen postat av Tomas Visa inlägg
    Hej John.
    Vi har sagt att prototyper på sista året inte kommer vara godkända.

    Vill man köra en prototyp som kom tidigare så är det inga problem.

    Anledningen är den att de bitar som sitter i en Joel Johnson bil är nästintill en ultima turbo och då blir glappet för långt. Jag hoppas du förstår problematiken.

    Och då kanske någon undrar varför NIX91 får vara med i 2WD? Den kom som prototyp 91. Det hann rinna en del vatten under broarna efter den bilen då ex en Losi XX är överlägsen den och kommersiellt tillgänglig.
    Nordic Vintage Challenge
    John Tyndal, 1977, Ekerö
    JRX2 - Top Force - RC10 - Zerda - Optima - Triumph - DEX210 mfl

  36. #36

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Men kommer du med en turbo Ultima som Joels bil i princip är så är det en bil som blev kommersiellt tillgänglig 1989. Det är ett ganska stort steg mot en rc10 gen1.
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  37. #37

    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    94
    Omdömen & Betyg
    1 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Citat Ursprungligen postat av Tomas Visa inlägg
    Men kommer du med en turbo Ultima som Joels bil i princip är så är det en bil som blev kommersiellt tillgänglig 1989. Det är ett ganska stort steg mot en rc10 gen1.
    Det enda som skiljer en mk1 och en Turbo är karossen, dämparna, fälgarna och att det sitter en k-hämmare bak. Det är samma hjulbas och bredd på alla Ultima 1. Alltså mk1, Turbo och Pro. Du måste tänka på Ultima II och Pro XL.

    Men ponera att någon bygger en egen bil med Ultima lådan så är det ok då eller? Fattar du hur jag tänker?
    Ni skriver själva i reglerna att man kan tävla med en moddad Ultima mk1. Men hur ska man då modda den hade ni tänkt, om man inte ens får byta dämpare eller kaross?
    Nordic Vintage Challenge
    John Tyndal, 1977, Ekerö
    JRX2 - Top Force - RC10 - Zerda - Optima - Triumph - DEX210 mfl

  38. #38

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    John, du har en PM
    Bli med på Nordic Vintage Challenge!
    Svein Harald Ytternes, 1969, Oslo
    Hotshot Evo | Ttech Pred XRS | Team Losi XX | RC10 Classic | Buford T. Justice Holiday Buggy

  39. #39

    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5 775
    Omdömen & Betyg
    53 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Alright! Nu har jag satt mig in i det lite bättre. Det är bara bygga på.
    "Jag försöker att vara så snabb som möjligt med gammalt skit"
    NVC-President ;)

  40. #40

    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Omdömen & Betyg
    10 (100%)

    Standard Sv: Nordic Vintage Challenge 2016 NVC#5

    Kul att Joel Jonsons Tinnity Ultima är godkänd i Classic
    Hälsningar
    Lasse Wærn
    Göteborg
    Alltid intresserad att köpa Scorpion och Tomahawk om priset är rätt!

 

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •