RemoteD - Fjärrstyrd Hobby

RemoteD - Fjärrstyrd Hobby (http://rsb.se/arena/index.php)
-   Nyheter (http://rsb.se/arena/forumdisplay.php?f=85)
-   -   Version 2 av RC18 från Associated (http://rsb.se/arena/showthread.php?t=47400)

Grus 2010-02-05 00:33

Version 2 av RC18 från Associated

1:18 bilarna från Associated har fått sig en uppgradering till version två och på Nürnbergmässan visar dom T2 och B2. Uppdateringar är bland annat att dom nu är remdrivna.

Fler bilder och lite info finns här:
http://www.redrc.net/2010/02/toy-fair-2010-associated/

Birre 2010-02-05 07:50

Nice=) de e en mycket trevlig bil! men vad är fördelen men remdrift jämfört me kardan!?

Rallysnubben 2010-02-05 08:08

Rullar lättare, ingen torquesteer.

Lilja 2010-02-05 12:22

Hoppas dom är längre och bredare nu också...

inferno skara 2010-02-05 12:52

Tittar man på platsen batteriet tar så är det tveksamt om den är längre, bärarmarna ser också ut som de gamla tyvärr.

Hixx 2010-02-05 13:48

ASS RC18, bilen som gjorde att man n ä s t a n slutade med RC.

king.master 2010-02-05 14:36

denna nya ser trevligare ut med styrningen, sätt på en uppsättning lunsford turnbuckles åxå så skulle den nog gå prima, dock tror jag att det är samma bredd och längd som en gammla assen tyvärr

MVH Anton

Lilja 2010-02-05 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Hixx (Inlägg 436622)
ASS RC18, bilen som gjorde att man n ä s t a n slutade med RC.

Bilen som gjort att jag har haft motivation nog att köra RC ca 4-5 gånger under vintern såhär långt :P

HYPERNATOR 2010-02-05 15:49

Vilka ärthjärnor om dom inte gjort dom längre. Dom lär ju bli omkörda av shark/LRP/Andersson så det bara ryker om det. Undras om styranordningen är bättre i dom, sämre kan den ju inte bli. Surt att man måste modda om den för att den ska funka i orginalutförande.
PS. Är trots detta jäkligt nöjd med min RC18b, krånglar sällan och är otroligt stryktålig.

Thomas P 2010-02-05 16:43

Dom har samma hjulbas som en Xray M18T Pro dvs 165mm ca. med andra ord LÄNGRE.....det e juh lixom inge annat dom skall konkurera med..Förutom här då mot 172mm Sharkar osv.. Så den komme ri allra högstagrad bli konkurenskraftig!

Om det e samma stuk som vanliga med infästningen, lär det int dröjja innan Exotek gör sylar..o remdriven e rena drömmen...

MichaelNilsson 2010-02-05 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av Rallysnubben (Inlägg 436550)

Rullar trögare, men man slipper torque steer. Tystare.

/Micke

Lilja 2010-02-05 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av HYPERNATOR (Inlägg 436644)
Vilka ärthjärnor om dom inte gjort dom längre. Dom lär ju bli omkörda av shark/LRP/Andersson så det bara ryker om det. Undras om styranordningen är bättre i dom, sämre kan den ju inte bli. Surt att man måste modda om den för att den ska funka i orginalutförande.
PS. Är trots detta jäkligt nöjd med min RC18b, krånglar sällan och är otroligt stryktålig.

Krånglar inte vet jag inte om jag kan hålla med om. Har nog lagt över 2000 spänn på min bil (i options bara) för den ens ska bli körbar på matta och ändå vill den inte gå ordentligt. Nu vet jag att jag inte är världens bästa förare direkt, men när man måste smyga i kurvorna för den inte ska välta även fast jag har provat alla världens setups, stenhårda dämpare och så låg det bara går att få den, så är det nog inte mig det är fel på.
Hållbar vet jag inte heller, har knäckt ett antal outdrives och strippat ett antal drev, knäckt mycket p-ändar, en dämpare som läckt, äter servo gör den också, på 4-5 gångers körning.

Pga alla dessa pengarna kan jag inte heller sälja den och köpa en shark eller nått. Blir nog snarare att köra vintern ut sen ha den att leka med och köpa en 1:10 nästa vinter.

Hade verkligen hoppats på att AE skulle inse bilens svagheter och göra den mer jämnlik med sharken, längre bredare och med bättre styrning. Remdrift var väl det sista vi behövde egentligen.

Rallysnubben 2010-02-05 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av MichaelNilsson (Inlägg 436658)
Rullar trögare, men man slipper torque steer. Tystare.

/Micke

Är det verkligen trögre? För jag upplevde att det rullade lättare med min remdrivna touring bil än vad det gjorde med kompisens kardandrivna. Fast det kanske får vara mer spännt på offroad, vad vet jag.

Thomas P 2010-02-05 18:53

Den rullar trögare, ialf lilla M18 kopian REM 18 bilen..men det ÄR marginellt, inget du kommer o uppleva som negativt...ja e sjukt sugen..

inferno skara 2010-02-05 20:09

Angående däck och servo Lilja, vad har du för saker i din?

Vad gäller servo så stoppade jag i ett Savöx micro från Kullagergrossisteni en Ass 1:18 med mycket bra resultat.
Första enkla tricket med däck är att lägga på snabblim på yttre rundningen av däcket, inte upp på själva slitbanan så slutar den välta så lätt.

inferno skara 2010-02-05 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas P (Inlägg 436654)
Dom har samma hjulbas som en Xray M18T Pro dvs 165mm ca. med andra ord LÄNGRE.....det e juh lixom inge annat dom skall konkurera med..Förutom här då mot 172mm Sharkar osv.. Så den komme ri allra högstagrad bli konkurenskraftig!

Om det e samma stuk som vanliga med infästningen, lär det int dröjja innan Exotek gör sylar..o remdriven e rena drömmen...

Okey, om man då vänder bakre bärarmar så är man uppe i 170mm, då börjar det likna något.

Lilja 2010-02-05 20:32

Citat:

Ursprungligen postat av inferno skara (Inlägg 436735)
Angående däck och servo Lilja, vad har du för saker i din?

Vad gäller servo så stoppade jag i ett Savöx micro från Kullagergrossisteni en Ass 1:18 med mycket bra resultat.
Första enkla tricket med däck är att lägga på snabblim på yttre rundningen av däcket, inte upp på själva slitbanan så slutar den välta så lätt.

Har Ass egna foamdäck, väntar på thetoyz att få in hubbar så jag kan sätta på touringdäck. Ska prova det där du sa med limm, har hört det innan så får väl se om det gör nån skillnad.

Vad det gäller min bil har jag en tråd i showroom i 1:18 forumet som du kan titta på, har även lite bilder där.

inferno skara 2010-02-05 20:47

Titta på Inzaneracing, där hittar du Gecko-däck som fungerar görbra, såg bara att han hade slut på delrinhexar men dom finns på thetoyz också.

Lilja 2010-02-05 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av inferno skara (Inlägg 436755)
Titta på Inzaneracing, där hittar du Gecko-däck som fungerar görbra, såg bara att han hade slut på delrinhexar men dom finns på thetoyz också.

Tack för det, ska kolla thetoyz sen. En grej jag beställde innan var längre bärarmar. Gjorde faktiskt mycket skillnad på bilen men ändå inte tillräckligt. Så ska först testa limma, funkar inte det ska jag prova det där.

HYPERNATOR 2010-02-05 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av Lilja (Inlägg 436758)
Tack för det, ska kolla thetoyz sen. En grej jag beställde innan var längre bärarmar. Gjorde faktiskt mycket skillnad på bilen men ändå inte tillräckligt. Så ska först testa limma, funkar inte det ska jag prova det där.

Glöm inte att du MÅSTE svarva ner kanterna på däcken, det gör underverk! Som Inferno skara skrev så är lite lim på framdäckens ytterkant också magi för bilen också. Kör min RC18b nu som den vore en 1:8 utan massa stirr efter landningar/kurvtagning/inbromsning el. liknande.
Sorry OT.
Hoppas ass tar har tagit tag i detta och har gjort en bil som funkar ur kartong. Styrningen är ju helt kass orginal, inte alla som vet att "Driven production" gör underverk på styrningen. Bra att dom gjort den lite längre, hur lång är nuvarande ass? (orkar inte mäta själv)

Lilja 2010-02-06 00:03

Citat:

Ursprungligen postat av HYPERNATOR (Inlägg 436821)
Glöm inte att du MÅSTE svarva ner kanterna på däcken, det gör underverk! Som Inferno skara skrev så är lite lim på framdäckens ytterkant också magi för bilen också. Kör min RC18b nu som den vore en 1:8 utan massa stirr efter landningar/kurvtagning/inbromsning el. liknande.
Sorry OT.
Hoppas ass tar har tagit tag i detta och har gjort en bil som funkar ur kartong. Styrningen är ju helt kass orginal, inte alla som vet att "Driven production" gör underverk på styrningen. Bra att dom gjort den lite längre, hur lång är nuvarande ass? (orkar inte mäta själv)

Ska prova det där med limmandet först då det verkar lättast :P
En RC18T är 163mm lång (hjulbas). Var min iallafall när jag mätte :P, sen kör man en B kan man ju förlänga hjulbasen genom att vända på bärarmarna bak vilket gör den kanske 5 mm längre eller nått.

MichaelNilsson 2010-02-06 02:30

Citat:

Ursprungligen postat av Rallysnubben (Inlägg 436697)
Är det verkligen trögre? För jag upplevde att det rullade lättare med min remdrivna touring bil än vad det gjorde med kompisens kardandrivna. Fast det kanske får vara mer spännt på offroad, vad vet jag.

Det är bara att tänka själv, vilket som borde rulla lättast: ett gäng spända remmar eller en fritt rullande kardan. Kardanen är i princip motståndsfri. Sen om din kompis hade mer grus än kulor i sina lager så klart att den rullar trögt. :)

Angående remspänning så måste man spänna hårdare i track, då krafterna är många gånger större. Jag strippar remmar direkt på min T2 om jag inte spänner dem redigt.

/Micke

fluppen 2010-02-06 07:38

Är detta asså ASS nya 1:18 ?? Fattar inte varför dom inte lyssnar på användarna och åtgärdrar alla barnsjukdomar på bilen, dämparna, styrningen, storleken osv. Man får väl fortfarande ha 300 diffdrev i reserv och shimsa upp diffarna till förbannelse och köpa tonvis med option även till FT bilen för att det ska hålla... Det enda positiva är den snygga buggykarossen.

king.master 2010-02-06 09:23

Citat:

Ursprungligen postat av fluppen (Inlägg 436856)
Är detta asså ASS nya 1:18 ?? Fattar inte varför dom inte lyssnar på användarna och åtgärdrar alla barnsjukdomar på bilen, dämparna, styrningen, storleken osv. Man får väl fortfarande ha 300 diffdrev i reserv och shimsa upp diffarna till förbannelse och köpa tonvis med option även till FT bilen för att det ska hålla... Det enda positiva är den snygga buggykarossen.

tycker dem gammla buggy karossen var snyggare

inferno skara 2010-02-06 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av HYPERNATOR (Inlägg 436821)
.... Bra att dom gjort den lite längre, hur lång är nuvarande ass? (orkar inte mäta själv)

Då får väl en till Christer svara Christer;
Standard Ass 154mm hjulbas
Vända armar en axel 160mm
Vända armar båda axlarna 166mm

Thomas P 2010-02-06 19:56

Hoho, då ere klart vilken bil man skall ratta nästa säsong i cuppen...

Thomas P 2010-02-06 20:40

Det är en helt ny bil

Remdrift
NY styrning
Slipper

Dämparna har aldrig jag haft problem med.
Den är 166mm i dag, o när den e klar me flippandet me armar o allt passerar den Sharken, men strax under för att vara garderad rätt geometri. Diffar har aldrig varit problem sen Exotek, o nu med slipper å kommer det o bli annat.

Jag tror inte, jag är övertygad om att den kommer o fungera hur bra som helst o kommer utan tvivel o vara en konkurent till andra märken på banan :).

Nästa säsong åker jag utan tvekan Assen den saken e klar...mailade Mike på Exotek åxå för o se va han kommer o fixa till den

Rallysnubben 2010-02-06 20:45

Citat:

Ursprungligen postat av MichaelNilsson (Inlägg 436849)
Det är bara att tänka själv, vilket som borde rulla lättast: ett gäng spända remmar eller en fritt rullande kardan. Kardanen är i princip motståndsfri. Sen om din kompis hade mer grus än kulor i sina lager så klart att den rullar trögt. :)

Angående remspänning så måste man spänna hårdare i track, då krafterna är många gånger större. Jag strippar remmar direkt på min T2 om jag inte spänner dem redigt.

/Micke

Hmm.... det låter väl rätt kanske.... Directdrive och bakhjulsdrift is the way to go säger jag i alla fall :D

Rallysnubben 2010-02-06 20:58

gurracool_98: Jag ger upp!

brushlessboy 2010-02-06 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av Rallysnubben (Inlägg 436550)

Skulle vilja påstå att rembilar rullar något trögre

Rallysnubben 2010-02-06 21:26

Jo jag har lärt mig detta nu. Vi har kommit underfund med detta :)

fluppen 2010-02-06 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av fluppen (Inlägg 436856)

Jag tar tbx varenda ord. Vette fanken va jag satt å kolla på igår, jag ser ju nu att det är en helt ny bil, ser faktiskt riktigt kompetent ut. Den som FT och lite exotekchassie sen har vi nog en sharkdräpare.

Lilja 2010-02-07 02:36

Citat:

Ursprungligen postat av fluppen (Inlägg 437098)
Jag tar tbx varenda ord. Vette fanken va jag satt å kolla på igår, jag ser ju nu att det är en helt ny bil, ser faktiskt riktigt kompetent ut. Den som FT och lite exotekchassie sen har vi nog en sharkdräpare.

Tycker du? Tycker det verkar fortfarande som dom adresserat en massa "problem" som inte funnits från första början och låtit de riktiga problem bara sitta kvar :S

Bappe 2010-02-07 02:52

annan stryrning, är denna bättre? märks när bilen är släppt

dämpare, samma på std bilen men dom flesta byter dom ändå..

diffar, omöjligt o säga hur dom kommer hålla nu när det är remmar..

tycker bilen ser bra ut, ska bli kul och se hur deras blivande ft version kommer att se ut!!!

eller som det brukar vara: ny bil, nya barnsjukdomar :)

Thomas P 2010-02-07 08:37

Citat:

Ursprungligen postat av fluppen (Inlägg 437098)
Jag tar tbx varenda ord. Vette fanken va jag satt å kolla på igår

An aluburk från arbetet kanske :klr:

fluppen 2010-02-07 08:37

Citat:

Ursprungligen postat av Lilja (Inlägg 437147)
Tycker du? Tycker det verkar fortfarande som dom adresserat en massa "problem" som inte funnits från första början och låtit de riktiga problem bara sitta kvar :S

Så kan det säkert vara, det jag tig tbx är att det skulle vara samma bil och att den kommer köra diffdrev, vilket det inte kommer göra IOM att en är remdriven,storleken var ändrar oxå.. Så allt mitt tidigare inlägg var knas.. Men som babbe säger... Ny bil, nya barnsjukdomar...

Thomas P 2010-02-07 08:59

Ja, så länge ingen av oss testar den så kan vi bara spekulera. Bortser man från Drivlinan o styrningen så är det samma gamla bil, fast lite längre o lite annan design på chassit iom tunnel för rem (kan påverka flexet till det possetiva?)

Fast o köpa en FT bil ser ja no inte som nå krav, iom att du kanppt anv nått som den medför faktiskt...

Outdrives i stål (om så krävs)
Lunsford turnbuckles
MIP CVD
Xray servoräddare ?

Sen "tror" jag det är till att gasa.. men det e juh bara spekulationer

Borst Fritt 2010-02-07 10:35

Detta blir inget för mig! Den nuvarande assen har inga som helst beskymmer med drivlinan, den håller prima! Hade ju varit bättre dom behållt det som det var & gjort den längre & bredare, samt fixat bärarmsbiten. För resten håller tro mig! Dom som var i Borås vet att det funkar.
Så detta var ju bara skit, uppgraderat fel grejer enligt mig. Då det väl var vittsen att få den mer konkurens kraftig mot tex MB4:an

inferno skara 2010-02-07 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas P (Inlägg 437161)
..... Xray servoräddare ?

Sen "tror" jag det är till att gasa.. men det e juh bara spekulationer

När man tittar på bilden så ser servoräddaren och mellanstyrarmen riktigt bra ut, samma princip som på stora bilar och möjligt att justera räddarens fjäderspänning efter egna önskemål.

fluppen 2010-02-07 19:02

Räddaren ser ut att va samma princip som losis Mini T och den är fjäderbelastad med fn stålfjäder vilket gör den väldigt precis och stabil, dock är den INTE justerbar vilket gör att den e för slapp.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
© 2010 RSB RemoteD