![]() |
Hur går en tävling till?
Hej!
Jag undrar hur en tävling i mittsvenska (1:8 buggy) går till. Kan någon förklara... |
Hur enkelt som helst. Se till att ta en licens hos någon klubb i närheten av dig. Anmäl dig till tävlingen via letsrace.se innan anmälningstiden gått ut eller tävlingen blivit full. Datum för tävlingarna 2010 kommer nog snart börja dyka upp lite varstans, t ex RSB.
När det börjar närma sig tävling så fixar du till bilen så den är tipp-topp och enligt reglementet. Du behöver ca 2 liter soppa och några rena luftfilter utöver det du tror kan gå sönder om du krashar. 2 uppsättningar däck kan vara bra men jag har klarat mig på 1 uppsättning ett helt race. Åk till banan så du är där någon timma innan första träning och registrera dig så att de vet att du är där. Eftersom du inte kan tanka och starta din bil själv så är det bra om du har med en kompis med dig som gör det eller kommer överens med någon i din klubb att ni hjälper varandra med tankning och start. Skulle du inte hitta någon innan tävlingen så är det inte omöjligt att du kan hitta någon vid själva tävlingen som kan hjälpa dig (men ta det inte för säkert). Sen kör man något träningsheat och därefter 3-4st kvalheat innan delfinalerna börjar under eftermiddagen. Det finns ett tidsschema att följa så du vet när du ska köra. Oftast så kör du ditt heat och så står du bilvändare heatet efter. Tiden fram till ditt nästa heat har du möjlighet att fixa med bilen. Oftast är det runt 40min mellan dina heat. Har du kvalat bra så startar du lite högre upp i delfinalerna annars så börjar du i de lägre finalerna. Är du bra och ligger i topp i dina delfinaler så har du chans att "bumpa" (de 3-4 bästa går vidare till nästa, högre delfinal). När du inte bumpar mer eller kör huvudfinalen så är tävlingen slut för din del. Prisutdelning och sen vänder man hemåt igen. Oftast ganska så trött men ack så lycklig!! ;o) |
Citat:
|
Tack :)
Då kanske vi ses i sommar då (var inte meningen att den skulle komma på första sidan?) //Markus |
Här kan du läsa en massa nyttigt inför tävling.
Offroadskolan. http://minioffroad.se/content/view/693/205/ <-- del 1 http://minioffroad.se/content/view/724/205/ <-- del 2 http://minioffroad.se/content/view/753/205/ <-- del 3 |
Det finns preliminära datum för hå-we cupen http://www4.idrottonline.se/template...epslanguage=sv
Tar du dig inte till stenungsund så kan du säkert få åka med mig. Hjälp med att tanka löser vi säkert också. Se bara till att du pratar med magnus så han fixar utbildningsintyget |
Ja det är allt dags att du drar igång på riktigt nu Markus :) Jag började ju köra ett år efter dig men ändå har jag kört mer och har redan tagit mig in på tävlingsstigen =D Dock så blev ju tävlingen inställd nu men.... i alla fall :p Licensen har jag :)
|
@dlb den ska jag läsa noga ;)
@haggis det låter bra. Ska kolla med magnus på fort jag träffar han. @Rallysnubben. Haha. Det var ju synd. |
SSIC Ny Hemsida
|
kostar det att ta licens??
är det svårt att få den?? |
Utbildningsintyg är gratis...
|
licensen?? iså fall, okej.
|
Utbildningsintyget är egentligen bara ansökan om D-licens kan man säga, du får ansökan plus ett till papper där någon ordförande i klubben skriver på så fungerar det som en provapå grej kan man säga där du får köra två tävlingar, dock ej SM och RM. Skaffade mig en själv i tisdags ;)
|
D-licens kostar 465kr för seniorer och 370kr för junior.
Ja TROR att man räknas som junior tills man fyller 18år. |
Var hittar man regelboken? Har letat men hittar den inte längre.
|
Citat:
|
Gköm ej att du måste äga en pesonlig Transponder. Den är denna som räknar dina varv under tävlingen. Ett tråkig utgift men ett måste om man ska kunna tävla.
Lycka Till! |
Man MÅSTE inte äga en transponder, vissa klubbar har kvar lånetranspondrar. Men som sagt, jag som lånade transponder till varje tävling förra året, kan ju inte säga att det va värt att inte ha en egen. Men som sagt, nu har väl inte klubbarna något tvång att låna ut?
|
Köp en MRT transponder som jag gjorde Markus. 606 kr inkl frakt blev det ;) lite biligare en en AMB
|
Utrustningen är jag rätt säker på ;)''
Läste att man var tvungen att lämna sin sändare i tornet, hur funkar det? Måste man det även som man kör 2,4ghz??? |
Om jag inte missminner mig efter att ha läst reglerna för två dagar sedan är det väl för att man inte skall ha möjlighet att modifiera sändaren på ett sånt vis att man får en ojysst fördel. Typ med telemetri eller annat.
|
det blev intressant det här :thi:
berätta mer :si: . ;) :p :) |
Berätta mer av vad? Vem?
|
@ MacRace:
Anledningen till att man skall lämna kvar sändaren på förarställningen är den att förr i tiden när det endast fanns / var tillåtet med 27 / 40 kristallsystem så skulle man inte kunna av misstag eller med vilje kunna slå på sin sändare och då sabotera för andra... Dock anser jag att denna regel är lite förlegad i dagens tävlingsammanhang, då de flesta kör med 2.4 system i någon form vilket gör att dem inte kan störas ut på samma sätt. Dock finns det fortfarande ett par som kör med kristallsystem ink. mig själv... Så det är endast en säkerhetsåtgärd samt ett sätt att göra sporten mindre osportslig från Tävlingsledningens / RB-utskottets sida att man skall lämna sändaren kvar på förarställningen. |
Det finns faktiskt en fördel med att lämna sändaren på förarställningen och det är att man har en grej mindre att släpa på när det blir dags för heatstart. Bil, startlåda, glödare, soppa och verktyg fyller lätt upp alla händer!
... Och så glömmer man inte sänderaren heller!! ;o) |
Angående PTX-transpondrar så funkar de bra på de flesta banor men får man strul så har man kört med en icke sanktionerad transponder och då kan man aldrig skylla på tidtagningen om man inte får några varv. Sen kan vissa slingor inte läsa dem och bla vet jag att Borås inte kunde läsa min utlånade PTX under mittsvenskan förra året.
Nu har ju AMB (eller MyLaps som de heter nu) kommit med en ny transponder så det är inte omöjligt att det kommer finnas en ganska så bra tillgång på begagnade transpondrar under våren. |
men händer det inte att kontrollen kan bli stulen när man lämnar den på förarställningen??
rallysnubben, jag menade med det att berätta mer, att det vart en intressant tråd tillo med för mig. så att jag följer den hela tiden. |
Vem skulle sno en sändare på förarställningen?
|
Citat:
|
Det finns folk som kan göra allt. sen kanske det inte är det lättaste att gå upp i förartornet och ta en radio och sen gå ner utan att bli på kommen.
|
ja, men om man har kört och lämnar sin egen radio där och tar med sig någon annans kontroll ner och om någon frågar -om det är din.? o du säger -ja det är min. och personen som fråga säger -okej. då kanske den blir snod utan upptäckt.
|
Man får inte ta med den ner
|
det vet jag, men det händer väll ibland kanske.
|
Händer säkert att nått pucko försöker men tror det är sällan. Det är ju nästan alltid någon där så.
|
MacRace,
jupp, det finns ju kneppisar till allt. |
Så sant så....
Hur många 1/8 Buggy tävlande har vi här på rsb? |
många...
|
270 som kör 1:8 buggy i alla fall enligt denna poll http://rsb.se/arena/showthread.php?t=227
|
aa, Men alla tävlar nog inte ;)
|
Nej men en del gör nog det. 1:8 är väl den största grenen inom RC i alla fall har jag för mig.
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
© 2010 RSB RemoteD